Sunday, May 29, 2016

26.5.16
Pääsin seuraamaan yksityisen puheterapeutin työskentelyä erään lapsen kanssa. Lopussa keskusteltuani hänen kanssaan, ymmärsin kuinka tärkeää on saada koko perhe/lähipiiri toimintaan mukaan lapsen edun mukaisesti.

Lastensuojelun asioissa  selvitin, kuinka täällä toimitaan suomalaislasten kanssa esim. huostaanotto tilanteissa. Jos perhe on ollut täällä alle puoli vuotta Suomen sos.viranomaiset hoitavat asian. Esim. huostaanotto tapauksessa Suomen sos.viranomainen hakee lapsen Suomeen. Yli puoli vuotta maassa asuneiden kohdalla Espanjan sos.viranomaiset hoitavat asian. Huostaanotettu lapsi yleensä sijoitetaan laitokseen. Täällä viranomaisilla ei ole tietoa, niistä suomalaisista perheistä, jotka mahdollisesti voisivat ottaa suomalaisen lapsen perheeseensä. Lapsi voidaan myös sijoittaa minkätahansa kansallisuuden omaavaan perheeseen.

28.5.2016
Lauantai-illan Saapas toiminta nuorille klo 18.30-23.00
Aurinkorannan Saapas aloitti toimintansa syksyllä 2014, jolloin koulutettiin esimmäiset vapaaehtoiset saapaskouluttajat. Saapaan tarkoitus on antaa nuorelle luotettavaa keskustelukumppania, avun antajaa ja opastajaa, siellä missä nuoret viettävät aikaansa. Työtä tehdään nuoren ehdoilla, Saapas ei ole saarnaaja eikä moralisoija, vaan haluaa olla aidosti läsnä. Lauantai-illan Saapas toimii Pacosintuvalla, jonne nuoria kokoontuu keskim. 20 henkeä, joskus voi olla jopa 30 nuorta 13-vuodesta ylöspäin. Nuoret katselevat tuvalla elokuvia pelaavat pöytäpingistä, jos joku haluaa keskustella siihen on aina mahdollisuus. Tarjolla on syötävää ja juotavaa, joka ei maksa nuorille mitään. Saapas järjestää toimintaa myös päivystystoimintana, koulujen loma-aikoina sekä eri tapahtumissa kuten ferioilla.

5 comments:

  1. Jossain vaiheessa Aurinkorannikolla oli suomalainen sosiaalityöntekijä, mutta onko nyt enää? Se taisi olla jonkinlainen projekti.
    Oliko tuo puheterapeutti siellä päiväkodissa työskentelemässä lapsen kanssa vaiko siellä Pacosintuvalla? Hienoa, että pääsit seuraamaan puheterapeuttien työskentelyä ja myös keskustelemaan hänen kanssaan. Oletko havainnut muita erityisen tuen tapoja siellä.
    Millaista on siellä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö? Entä työn suunnitelmallisuus? Meillä on valtakunnalliset, kuntakohtaiset, päiväkotikohtaiset, lapsikohtaiset suunnitelmat, entä siellä?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Vielä jäin miettimään tuota puutarhaa päiväkodissa. Meillehän tulee soten uudisrakennuksen yhteyteen aistipuutarha. Siitä on juttua Tavastian nettisivulla, ehkä olet lukenutkin. Sitä tullaan hyödyntämään oppimisympäristönä eri asiakasryhmien kanssa ja nimenomaan puutarhan tuottamia aistimuksia. Varmaan myös siellä Espajassa aistimukset ovat puutarhassa lapsille tärkeitä.
    Kerrothan syksyllä aloittavalle LNHK- ryhmälle työssä oppimisen kokemuksistasi. Olet varmaan ottanut jaksollasi kuvia. Näytäthän meille niitä silloin.

    ReplyDelete
  4. Aurinkorannikolla ei ole enää suomalaista sosiaalityöntekijää se on ollut projekti silloin. Puhuin suomalaisen koulun erityisopettajan kanssa ja suurin osa ilmoituksista sos.työntekijälle tehdään sieltä koululta. Joko Suomen- tai Espanjansos.viranomaiselle. Hän kertoi, että heille on tullut paljon hankaluuksia siitä, kun suomalaiset sos.viranomaiset ovat kertoneet ilmoituksen tehneen nimen lapsen vanhemmille. Joten he ovat joutuneet pelkäämään ja sähköposti ja tekstiviesti häirintä on ollut melkoista samoin netissä yleinen mustamaalaaminen. Sanoin, että varmaan hän tietää, jos ilmoittaja kieltää sosiaaliviranomaiselle, että ei saa sanoa ilmoittajan nimeä, mikäli se vaarantaa ilmoittajan tai lapsen turvallisuutta. Niin sos.vir.omainen ei voi siinä tapauksessa kertoa ilmoittajan nimeä. Hän ei tainnut sitä tietää.
    Puheterapeutti tuli Pacosintuvalle antamaan yksityisesti puheterapiaa. Vanhemmat ostavat palvelun puheterapeutilta tai muilta terapeuteilta. Pacosintuvalla oli kolme lasta erityisen tuen tarpeessa. Kahdella kävi puheterapeutti. Ohjasin yhtä erityisen tuen tarpeessa olevaa lasta, jonka vanhemmat eivät ymmärtäneet(hyvin korkeasti koulutettuja molemmat)tuen tarpeesta. Häntä ei voinut jättää hetkeksikään yksin vaan koko ajan keksin hänelle jotain tehtävää käsillä tekemistä tai menimme ulos pelaamaan palloa. Hän käyttäytyi agressiivisesti, mutta kun hän sai tehdä askarteluja, piirtää(jossa hän oli taitava 4-vuotias)niin silloin hän ei esim.purrut toisia lapsia. Keskustelin siitä yrittäjän kanssa ja hän soitti lapsen isälle ja kehoitti tekemään asialle jotain. Vastaus yrittäjälle isältä oli, että äiti ei usko, koska henkilökunnalla äidin mielestä pitää olla niin korkea koulutus. Jolloin yrittäjä sanoi isälle, että ensi viikolla ei voida ottaa lasta sinne päiväkerhoon, kun on sen verran vähemmän hoitajia.(sitoi kokonaan yhden hoitajan hoitamaan pelkästään tätä poikaa. Päiväkerhossa ei ollut mitään suunnitelmia, mutta päiväkodissa oli ainakin lapsikohtaiset suunnitelmat ja valtakunnalliset, koska johtaja kertoi, kuinka tiukkaa on toisten asioiden kanssa viranomaistaholta.
    Puutarhan hoitaminen on kuulemma lapsille niin mieluinen asia ja he itse kitkevät rikkaruohot ja kun he saavat vielä viedä sadon kotiin niin se on mieluista. Kerron kyllä ryhmälle kokemuksia ja valokuviakin on nyt blogissa.

    ReplyDelete
  5. Puheterapeutin kanssa käymäni keskustelu oli hyvin antoisa. Hän sanoi, että jos hän ei saa lapsen vanhempia ja muuta lähipiiriä mukaan työskentelemään lapsen parhaaksi, tulos jää usein heikoksi. Hän työskenteli pelkästään yksityisesti siellä. Keskustelin myös hänen kanssaan lastensuojelu asioista. Hän sanoi, että on hyvin tarkka siitä milloin tekee ilmoituksen, että ihan kevein perustein hän ei lähde ilmoitusta tekemään. Täytyy olla todella painavat syyt.

    ReplyDelete